Bezoek aan het schoolproject in Sri Lanka

Onze rondreis doorheen Sri Lanka besloten we af te sluiten met een bezoek aan het schoolproject waarvoor de vrije basisschool St. Jozef een inzamelactie heeft opgezet in kader van broederlijk delen. Het was ongeveer een 3-tal uur rijden van de plaats waar we verbleven. Uiteindelijk reden we er op de heenweg een 5-tal uur over, het was een hele zoektocht doorheen de vele kleine dorpjes en het prachtige heuvellandschap van theeplantages.

Bij aankomst werden vriendelijk onthaald door Mevr Kumari Kulatunga (“Kumari” betekent “prinses”). We genoten van een vers kopje thee en ondertussen gaf ze ons wat toelichting over haar missie en het project dat vanuit België ondersteund wordt.
Ze streeft ernaar om de kinderen van de werkers op de theeplantages een doel te geven in hun leven, een kijk op een betere toekomst. Er wordt gezorgd voor onderwijs, zodat de kinderen leren lezen, schrijven, rekenen, knutselen, liedjes zingen, gedichtjes voordragen en nog zoveel meer. Ze leren er communiceren in een andere omgeving dan in de huiskamer, waar ze voor broertjes en/of zusjes moeten zorgen. Ze worden op die manier voorbereid om te kunnen integreren en om erkend te worden om naar de “grote school”, een “government” school, te kunnen gaan.

Op wandelafstand van de theefabriek bereikten we het 1e schooltje. De schoolkinderen kunnen naar deze school ook hun kleine broertjes en/of zusjes meebrengen. Er is hier opvang voorzien zodat ze niet hoeven thuis te blijven als oppas en de leskunnen bijwonen. Baby’s lagen buiten slaapwiegend te bengelen in doeken welke vastgemaakt zijn aan het plafond van de luifel. Er was een peuterklasje,
de kindjes speelden op de grond met enkele blokjes. Hun ogen straalden van plezier. Kleuters op de bank staken hun hand op voor een ‘high-five’.

Doorheen een smalle gang, was er nog een klas, eentje met bankjes en tafeltjes en een klein versleten krijtbord van 60 bij 100 cm dat op de grond stond. Het geschrift erop konden wij niet lezen: tamils of singalees.

De kinderen spraken geen Engels maar wisten wel hun leeftijd in het Engels te zeggen. De leeftijd varieert er van 3 tot 14 jaar. We hadden potloden en waskrijten meegebracht. De juffrouw gaf hen de

opdracht om een tekening te maken. Delphine mocht het onderwerp kiezen en dat was natuurlijk: “de school”. Ondertussen verplaatsten wij ons naar de school waarvoor VBS St. Jozef de inzamelactie gehouden had. Het was een 20-tal minuutjes rijden, nog een bergklim om de kortste weg te nemen en we waren er. We werden ontvangen door een 20-tal dolenthousiaste kinderen en hun drie juffen. De kinderen zijn opgedeeld in drie leefgroepen. Voor onze komst zaten ze samen in één lokaal. De leerkrachten bereidden onze lunch: rijst met pompoen. We hebben er allen samen gegeten, volgens hun cultuur, met de handen. Het ging niet zo vlot voor ons, de schoolkinderen hadden wel gauw hun bordje leeg. Na het eten was er een korte speeltijd. We speelden tikkertje en

we leerden hen het handenspelletje “Dobbe-dobbe-die-die, dobbe-dobbe-da-da, dobbe-die, dobbe-da, dobbe-die-da-touche”. Ze hadden er veel pezier in, de jongens deden ook mee. Nadien werd de les verder gezet. Er werden liedjes gezongen en gedichtjes voorgedragen. De kinderen luisterden aandachtig en applaudisseerden voor elkaar. Delphine heeft ook een lied gezongen, het communielied over de “donkere wolken”. Het werd wat vertaald en ze vonden het mooi. Het werd half 4, bijna tijd om door te gaan. We wandelden samen de berg af, Kumari, de kinderen en juffen. De ene met slippers aan, de andere blootsvoets. Met heel veel gebaren en gezichtsuitdrukkingen vertelden ze allerlei verhalen. Kumari vertaalde wat de kinderen vertelden. Er was veel plezier op de terugweg.

Beneden stond de “kar” hen op te wachten om naar huis gebracht te worden. En, inderdaad, de kar is nu voorzien van een mooi dak. De kinderen zitten beschermd tegen de regen of de hevige zon wanneer ze opgehaald of naar huis gebracht worden. We zwaaiden hen uit. We kregen nog een rondleiding in de keuken, waar het ontbijt en middagmaal bereid werd en… daar stond de ijskast te blinken, gevuld met melk en verse groenten welke door de kinderen zelf geplant en gekweekt werden. Ook werd er een nieuwe blender en rijststoommachine aangeschaft.

Kinderen die 18 dagen na elkaar aanwezig waren, kregen een extra voedselpakket mee naar huis. Dit bevat melk, bloem (meel), kikkererwten, yoghurt… Dit om hen en ook hun ouders te stimuleren om ze naar het schooltje te laten komen. Ze zijn heel trots op hunwelverdiende prestaties! De dag was heel snel om. Het was één van onze mooiste dagen in onze vakantie. Het was fantastisch om zien dat die kinderen met zo weinig gelukkig zijn. Schitterend initiatief!


Juli 2009, Sri Lanka



Sophie,
Geert
&
Delphine